وبلاگی برای باهم بودن

مقالات علمی فرهنگی هنری

وبلاگی برای باهم بودن

مقالات علمی فرهنگی هنری

بولوت قاراچورلو

بولوت قاراچورلو در سال 1305 در شهر مراغه به دنیا آمد.به دلیل بارش باران در روز تولد پدرش اسم او را بولوت(ابر) گذاشت اما اداره ثبت احوال رژیم پهلوی این اسم را نامانوس دانسته و در شناسنامه اسم او را بهلود نهاد. بولوت قاراچورلو در زمان خفقان رژیم پهلوی که زبان تورکی ممنوع شده بود با کتاب سازیمین سوزو(حرف سازم) یکبار دیگر قدرت این زبان را نشان دادو چراغی را برسر راه مردم آذربایجان روشن کرد.در شعرهای سهند انسانیت؛همدلی؛عشق وطن؛آزادی؛ و عشق و... موج می زند.سهند به زبان مادری و آذربایجانی بودن خود افتخار می کند و به خاطر همین مساله در زمان پهلوی روزگار خوشی نداشت و همیشه از طرف ماموران اذیت می شد و تحت نظر بود اما باور او براین فشارها غلبه می کرد و آنها را مایوس می کرد.  

سهند دربهمن ماه سال   ۱۳۴۶ برای دیدن شهریار به تهران رفت اما شهریار که در این سال ها از دنیا دل بریده بود و از خونه بیرون نمی اومد نمی خواست بولوت را ببیند. آمما شهریاری گورمک شوقی سهندی مجبور ائدیر اوز آنا دیلینده بیر شعر یازیب شهریارا گوندرسین، و بو مکتوب "سهندیه" اثرینین یارانماسینا باعث اولور. بو آزادلیغا حسرت قالان دویغولو و دویوشجول شاعیر 1358 نجی ایلین فروردین آیینین21نده دونیادان گئدیر و اونون وطن عشقینه دویونن اوره گی دویونمه کدن دایانیر و بوتون حق سئون انسانلاری ماتمه بورویور. اونون روحو شاد و یولو دواملی اولسون.


  

 

 بولوت قراچورلو (سهند) سراینده کتاب سازیمین سوزی (سخن ساز من) که افسانه‌های دده قورقود را بصورت حماسی به زبان ترکی آذری سروده‌است نیز از شعرهای قراچورلو میباشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد