وبلاگی برای باهم بودن

مقالات علمی فرهنگی هنری

وبلاگی برای باهم بودن

مقالات علمی فرهنگی هنری

شب امتحان

 

معمولاً یکی دو هفته پیش از امتحان، دانشجویان، کلاس و کار را تعطیل می کنند تا به مطالعه بیشتر جزوه ها، یادداشت ها و کتاب هایی بپردازند که در طول چند ماه روی هم انباشته اند. این رسمی است که در همه جا وجود دارد و در روزهای امتحان و یک هفته پیش از آن (که مجموعاً نزدیک به یک ماه طول می کشد) تسهیلاتی مانند بیشتر باز نمودن کتابخانه ها، سالن های مطالعه و پارک ها، برای امتحان دهندگان فراهم می گردد و حتی دید و بازدیدها و روال زندگی روزمره خانواده ها نیز تحت الشعاع «روزهای امتحان» قرار می گیرد.  

با رواج روش «واحدی» و تقسیم سال تحصیلی به دو نیمه سال (دو ترم)، ناگزیر دوره یک ماهه امتحانات، برای هر ترم به وجود آمد و برای هماهنگی با تقویم دانشگاهی (یعنی هفته جلسه کلاس)، طبق برنامه باید تا روز پیش از امتحان، کلاس ها باز باشد.

این فشردگی درس ها و کلاس ها و عوامل دیگر، کم کم مطالعه و درس خواندن در طول ترم را از بین برد؛ مثل این که باید کلاس ها تعطیل شود تا دانشجویان جزوه و کتاب را باز کنند. 

به ندرت اتفاق می افتد که دانشجو شب که به خانه می رود، درس همان روز را مطالعه و خلاصه یادداشت هایش را تنظیم کند؛ مگر تعداد کمی از دانشجویان.

سالن مطالعه و کتابخانه دانشکده ها فقط در روزهای امتحان و یکی دو هفته پیش از آن، مراجعه کننده دارد. زمانی که دانشجو برای یاد گرفتن یک درس صرف می کند، گاهی بیش از یک شب نیست و اگر برنامه امتحانات طوری تنظیم شود که بین درس ها دو یا سه روز فاصله باشد، در این صورت برای یادگرفتن هم دو یا سه روز فرصت خواهد بود. تجربه نشان داده که سطح نمرات ورقه هایی که امتحانش با فاصله انجام گرفته، به مراتب بیشتر از سطح نمره ورقه هایی است که امتحانش در روزهای پیاپی انجام می گیرد و به عبارت دیگر، نوسان نمره ها بستگی به فرصت های «شب امتحان» دارد؛ نه به مقدار مطالعه در طول ترم تحصیلی. 

 

 دوپینگ شب امتحان: 

 اخیرا” مصرف داروهای روان گردان نظیر ریتالین و ترامادول در بین دانشجویان به خصوص در ایام امتحانات افزایش زیادی پیدا کرده است.البته  یکی دو سال پیش دانشجوها از چند فنجان قهوه یا چای غلیظ برای بیدار نگه داشتن خودشان استفاده می کردند ولی متاسفانه عدم آگاهی به مضرات استفاده مداوم از این مواد و از طرفی دسترسی آسان،مصرف این مواد را بالا برده است. 

 آثار مصرف ریتالین:
از آنجا که ریتالین دارویی است که توسط پزشکان تجویز می شود, مصرف کنندگان تصور می کنند این قرص ها بی خطرند و آن " بد نامی " مواد مخدر را ندارند. در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این قرص ها می تواند در حد مواد دیگر نظیر کوکایین و آمفتامین باشد. پزشکان و روانپزشکان با صراحت اعلام می‌کنند ترک کردن داروهای محرک آمفتامینی نظیر ریتالین و اکستازی، بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از کراک، هرویین و سایر مواد مخدر است. استفاده محدود و کنترل شده ریتالین باعث عادت کردن بدن مصرف کننده به دوزهای پایین و در نتیجه ایجاد علاقه فرد به استفاده از دوزهای بالاتر و حتی مصرف داروهای سنگین‌تر و خطرناک‌تر می‌شود.
 شایع ترین عوارض مصرف خود سرانه قرص های ریتالین عبارتند از:• عصبی شدن و بی خوابی
• حالت تهوع و استفراغ
• احساس سرگیجه و سردرد
• تغییرات ضربان قلب و فشار خون (که معمولا به صورت افزایش است ولی در مواردی نیز به شکل کاهش دیده می شود)
• خارش و جوش های پوست
• دردهای شکمی, کاهش وزن و مشکلات معده
• مصرف دایمی و اعتیاد(وابستگی)
• بروز حالت های روان پریشی (جنون) و علایم وابستگی به ریتالین
• بروز افسردگی پس از قطع مصرف
عوارض مصرف مقادیر زیاد ریتالین:• از دست دادن اشتها و سوء تغذیه
• لرزش و پرش عضلات
• تب,تشنج و سردرد
• نامنظم شدن ضربان قلب و تنفس که در مواردی می تواند به شکل خطرناکی ادامه پیدا کند
• تکرار حرکات و اعمال بی هدف
• بروز حالت های پارانویید(سوء ظن), توهم و هذیان
• احساس حرکت و جنبش حشرات در زیر پوست
• مرگ  

 

ترامادول : دارویی ضد درد که امروزه بی رویه مصرف می شود:  

داروی ترامادول جز داروهای OTC( بدون نیاز به نسخه ) ایران نیست با این حال به دلیل خاصیت نشاط آوری این دارو , آمار مصرف آن در بین جوانان ایرانی رو به افزایش است .
بدلیل افزایش مصرف این دارو در ایران , ذکر نکاتی علمی برای روشن نمودن عوارض مصرف آن ضروری است: 

 

استرس‌های شب امتحان‌:خودش را در اتاقش حبس می‌کند و مشغول درس خواندن می‌شود. به کوچک‌ترین مزاحمت اعتراض می‌کند با صدای بلند درس می‌خواند، در اتاق راه می‌رود یا دراز می‌کشد. به‌درخواست‌های اطرافیان توجه نمی‌کند یا در مقابل خواسته‌ها با اعتراض می‌گوید که درس دارد. کم غذا می‌شود. اینها نشانه‌های درسخوان بودن نیست، بلکه همگی نشانه‌های اضطراب پیش از امتحان است.
همه ما پیش از امتحان، درجاتی از نگرانی یا تنش را تجربه می‌کنیم. میزان کم این اضطراب و نگرانی می‌تواند ما را بر ‌انگیزاند و به ما کمک کند. ولی نگرانی بیش از حد می‌تواند مشکل ایجاد کند مخصوصا اگر در جریان آماده سازی و انجام امتحان‌ها مزاحمت ایجاد کند.اما برای مقابله با اضطراب در این مواقع هم راهکارهایی وجود دارد. اولین قدم این است که مشخص کنیم اضطراب براثر عدم آمادگی است یا بر عکس کاملا آماده‌ هستید. اگر آمادگی کافی ندارید، حق با شماست باید مضطرب باشید، اما اگر با وجود آمادگی هنوز وحشت زده  یا حساس هستید، واکنش شما منطقی نیست. 

با تغییردادن دیدگاه‌ها درباره امتحان،  ‌می‌توان از مطالعه کردن لذت برد و کارایی را نیز بالا برد. برای این موضوع باید سعی شود تا زیاد از حد به نمره اهمیت داده نشود. نمره نه بازتابی از ارزش فردی است، اما می‌تواند موفقیت در آینده را پیش‌بینی یا تضمین کند. برای تغییر دیدگاه باید این باور به وجود آید که امتحان تنها یک امتحان است و چیزهای دیگر هم در زندگی وجود دارد. 

 

چند نکته برای کاهش اضطراب‌: 

1) شب قبل از امتحان اندازه کافی استراحت کنید. وقتی بسیار خسته‌اید کار آمدی خود را از دست می‌دهید.   

2)وقتی احساس می‌کنید به قدر کافی برای امتحان آماده‌اید، دست به فعالیتی آرامش بخش بزنید.    

3) صبح روز امتحان غذای ساده صرف کنید.  

4) قبل از شروع امتحان از همدیگر سوال نکنید.  

5) سعی کنید زود در محل امتحان حاضر شوید، این عمل به آرامش شما کمک می‌کند.  

6) از نوشیدن قهوه یا چای غلیظ پرهیز کنید. حتی کسانی که قهوه را خوب تحمل می‌کنند؛ اگر روز امتحان در مصرف آن زیاده‌روی کنند ممکن است احساس سبکی سر،‌ دلهره و دلشوره کنند.  

7) اگر انتظار شروع امتحان موجب اضطراب شما می‌شود با خواندن مجله یا روزنامه‌ای توجه خود را از امتحان منحرف کنید.  

8) ابتدا به سوالات آسانتر پاسخ دهید و سپس سوالات دیگر را بخوانید و پاسخ دهید.  

9) اگر در حین مطالعه حواستان پرت می‌شود و اضطراب دارید، چند دقیقه به خود استراحت دهید. 

 

امید است که شما دانشجویان عزیز با موفیت امتحانات ترمتان را به پایان برسانید . 

موفقیت شما آرزوی قلبی ماست

عوارض جانبی

-        ترامادول ممکن است نشانه های شبیه مورفین ( سرگیجه , خواب ‌آلودگی , یبوست , تعریق , خارش ) ایجاد می کند اما احتمال بروز دپریسیون تنفسی نسبت به مورفین کمتر می باشد و در صورت تزریق احتمال دپرسیون تنفسی بالا می رود ).

-        بروز واکنشهای حساسیتی از قبیل : ضعف تنفسی , انسداد ریوی , تورم لب ها , تورم زبان وصورت و کهیر

-        مصرف بیش از حد این دارو عوارضی از قبیل : تنگی نفس , ضعف تنفسی , تنفس سطحی ,افزایش ضربان قلب و تشنج

-        حملات ناگهانی ( حملات شبیه صرع و تشنج ) از عوارض نادر این دارو می باشد که در اثر مصرف زیاد این دارو یا مصرف دارو در بیماران صرعی یا بیمارانی که دچار آسیب مغزی شده اند با بیمارانی که مشکلات کبدی کلیوی ( دفع دارو دچار اختلال گشته و افزایش مقدار دارو در خون ) و یا معتادان به الکل ایجاد می گردد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد